Menopauze

De menopauze is een natuurlijke fase in het leven van een vrouw en markeert het einde van haar vruchtbare periode. Het is het moment van onomkeerbare stopzetting van de werking van de eierstokken en hierdoor het wegvallen van de vruchtbaarheid en hormonale productie. De vrouw zal hierdoor niet meer menstrueren. De gemiddelde leeftijd in België waarop een vrouw in de menopauze komt, is 52 jaar, maar het kan ook eerder of later optreden.

​

De menopauze wordt officieel gedefinieerd als het moment waarop een vrouw gedurende 12 opeenvolgende maanden geen menstruatie heeft gehad. De verminderde productie van oestrogeen en progesteron, de belangrijkste vrouwelijke geslachtshormonen, tijdens de menopauze kan leiden tot fysieke en emotionele veranderingen. Symptomen zoals opvliegers, stemmingswisselingen, vermoeidheid, spier- en gewrichtspijnen, nachtelijk zweten en slaapproblemen kunnen voorkomen. Tevens is er het risico voor osteoporose, verminderd libido en dyspareunie (pijn bij het vrijen). Al deze klachten hebben een negatieve impact op het dagelijke leven van de vrouw. Reeds in de periode voor de menopauze, de perimenopauze, kunnen deze symptomen optreden.

​

Het beheer van menopauzale symptomen kan op verschillende manieren plaatsvinden, waaronder levensstijlaanpassingen, (niet-) hormonale therapie of andere medische behandelingen, afhankelijk van de individuele behoeften en gezondheid van de vrouw. Elke vrouw ervaart de transitie naar de menopauze anders. Het is onze taak om te helpen deze veranderingen te begrijpen, ermee om te gaan en eventueel te behandelen.

Er bestaan nog steeds veel misvattingen over menopauze en er is een blijvende negatieve perceptie ten opzichte van hormoonsubstitutie. Het is belangrijk voor vrouwen om met hun zorgverlener te praten over eventuele zorgen of symptomen die ze ervaren tijdens de menopauze, om passende begeleiding en ondersteuning te krijgen. Wij helpen u graag verder tijdens onze menopauze consultaties bij de gynaecoloog of bij onze menopauzeconsulente.

MENOPAUZECONSULENTE

Onze menopauzeconsulente, Annick, is vroedvrouw en heeft de erkende opleiding voor menopauze consulentes gevolgd. Ze werkt nauw samen met onze gynaecologen.